Startside‎ > ‎

Hvordan jeg ble forfatter


Fra jeg gikk på skolen har jeg likt å skrive. Jeg var bl.a. en av de få i klassen som likte å skrive stil. Og kanskje drømte jeg litt om å skrive bøker en gang, men jo eldre jeg ble og jo flere bøker jeg leste, desto mer overbevist ble jeg om at jeg aldri ville klare å skrive en hel bok. I stedet begynte jeg å studere ved Universitetet, og endte opp med hovedfag idéhistorie. Så fikk jeg jobb i Bokklubben, hvor jeg etter hvert ble redaktør. Slik fikk jeg i alle fall jobbe med bøker, selv om jeg ikke skrev dem selv ...

For noen år siden kom jeg over boka For noen troll av Birger Sivertsen.  Den handler om vesener og skikkelser fra folketroen vår: nisser, troll, tusser, huldrer, nøkk osv. Etter å ha lest den, slo det meg at noen burde ha skrevet en spennende roman som hentet handlingen fra dette rike universet. Men det var ikke før jeg (endelig) fikk lest Ringenes Herre, at det slo meg at jeg burde gjøre det. For Tolkien lærte meg at det ikke finnes noen grenser for fantasien, og at "alt er lov" - det er du, forfatteren, som er guden i ditt litterære univers! Så da jeg var ferdig med å lese Ringenes Herre gikk jeg bort til pc-en og begynte på det som skulle bli min debutroman: Gravbøygen våkner (som for øvrig vant Arks barnebokpris i 2005).


Når det gjelder min skrivestil, skriver jeg nok ganske visuelt: jeg går på en måte inn i personene når jeg skriver, og så skildrer jeg det jeg ser gjennom deres øyne. Jeg vokter meg for å bli for detaljert, og liker helst å skissere omgivelsene og karakterene mer enn å forsøke å beskrive dem helt eksakt. Resten må leseren ta seg av. 


"Nøkken" av T.H. Kittelsen
Trilogien Alvetegnet (Gravbøygen våkner, Nissedreperen og Krakens gap)og Mørkeboka er helt klart inspirert av norsk folketro og folkeeventyr. De fantastiske elementene forsøker jeg å gjøre så virkelighetsnære og realistiske som mulig. Jeg skriver nok fantasy litt utenom det vanlige: Handlingen foregår ikke i en annen tid eller et annet sted, som i så mye annen fantasy-litteratur, men her og nå, i vår verden. Jeg forsøker å få leseren til å tro at dette nesten kunne ha skjedd i virkeligheten.

Det viktigste temaet jeg til nå har skrevet om, er natur- og miljøvern. Hele Alvetegn-trilogien er preget av dette. Jeg mener måten vi mennesker ødelegger jorda på, om det er gjennom global oppvarming eller utryddelse av arter og deres miljøer, er moralsk uforsvarlig og tankeløst. Til syvende og sist slår det tilbake på oss selv.

I min andre trilogi Den siste magiker (første bind 2010), beveger jeg meg mer inn på filosofiens, mystisismens og okkultismens områder. Også denne foregår i vår egen tid og at handlingen utspiller seg på tettstedet Kløfta på Øvre Romerike.

Dystopien "I morgen er alt mørkt" er vel så mye en kommentar til sider ved dagens samfunn, som en reell framtidsvisjon - selv om katastrofen som          "Skogtroll" av T.H. Kittelsen    skildres er realistisk nok ...